Slått på Lebiko

Tar du en tur innom Lebiko nå, vil du finne jordene og randsonene nærmest husene nyslåtte.

I alt 16 personer var med på slåttehelga 19. og 20. juli på Lebiko. De tre jordene nærmest tunet er nå slått og raket. Det samme er skrabbslåtten mellom jordene og en del randsoner mellom gammel innmark og utmark i nærheten av husene. Vi er kjempefornøyde med innsatsen. Dette frister til gjentakelse også neste år, sier hytteansvarlig på Lebiko, Åsmund Skasdammen.

En ekstra spiss pq slåttehelga ble satt lørdag da Henry Johnsen fra Tørberget på Trysil Finnskog kom med ekte, skogfinsk middag: Menyen besto av tørket abbor som aperitiff, skogfinsk suppe kokt på svinekjøtt og rugbrød med surdeig til hovedrett og som etterrett var det hillo å få. Takk til Henry! Han er for øvrig forfatter til boka ”I svedjerøykens rike” som blant annet er en samling av oppskrifter på skogfinske matretter. Boka er gitt ut på Trysilforlaget og anbefales varmt til den som ønsker å prøve spennende, ”gammeldags” mat.

Så hvorfor ikke legge sensommerturen til Lebiko i år? Stiene ligger der som alltid, og overnattingsmulighetene finnes. 13 senger og 7-8 madrasser i tillegg gir god plass. På hytta finner du alt du trenger for et opphold – bortsett fra mat og dyner (puter og ulltepper finnes, men du må ha med enten lakenpose eller sovepose).