Finnskogen Skiforening -stiftet desember 2008

Finnskogen Skiforening ble stiftet før jul. Hensikten er å gi medlemmene i skiforeningen og andre skiinteresserte et vintertilbud. Finnskogen Turistforening var en av hovedaktørene for å få dette til. Det medfører at alle medlemmer i Finnskogen Turistforening automatisk er medlemmer i skiforeningen, og kan parkere og benytte skiløypene deres gratis, mot å dokumentere dette med medlemskortet sitt. Øvrige må betale parkeringsavgift eller løypeavgift ( Gjelder om man går fra Mattila).

Det er nå kjørt opp skiløyper fra Kalatupa hytteområde ved Rotbergsjøen og Løvhaugen til Mattila. Dette er over 20 km. Ved Lorttjern vel halvvegs er det satt opp en varmestue. Pr d.d. er skiløypene på norsk side kjørt opp med scooter, mens løypene på svensk side er kjørt opp med løypemaskinn i 4m bredde.

Planen er at neste år skal det være 4 m løypebredde på hele strekningen, og flere løypetraseer. Fra Kirkenær og Flisa er det ca 4 mil til Rotbergjøen. Det er riksveg helt frem fra begge kanter, slik at kjøreforholdene bør være de beste. Vi vil forsøke å holde leserne av denne hjemmesiden oppdatert om skiforholdene i dette området oppdatert utover vinteren. Minner også om skituren med Jan Mila i dette området den 28. februar. Denne turen går for øvrig utenom løypenettet.